[ القول في التقليد ] :
بسم الله الرحمن الرحيم
مسألة : قال الشافعي - رحمه الله - : " فأما أن يقلده فلم يجعل الله ذلك لأحد بعد رسول الله - صلى الله عليه وسلم - .
Masaalah: berkata Imam Shafei rahimahullah:
Maka adapun taklid maka tidak menjadi Allah aka demikian itu bagi sesaorang pun kemudian drpd Rasul saw.
أما التقليد فهو قبول قول بغير دليل . مأخوذ من قلادة العنق ، لأنه قد جعل قبول قوله كالقلادة في عنقه .
adapun taklid maka iaitu terima perkataan ( orang lain ) dengan ketiadaan dalil. Kalimah taklid diambil drpd loket yand digantung di batang leher kerana bahawa ia sesungguhnya menjadikan terima perkataan orang lain seperti loket yang ada di batang lehernya.
وهو ضربان : ضرب : أمرنا به وضرب نهينا عنه .
Dan ia terbahagi kepada dua:
1) Satu bahagian Disuruh kami dengan dia dan
2) satu bahagian lagi di tegah kami drpdnya.
فأما المأمور به فالتقليد في الأخبار والشهادة وتقليد العامي للعالم فيما يختص به من علم ، وقد استوفيناه مشروحا في أول كتابنا هذا .
Maka adapun Taklid yang disuruh kami dengan dia maka taklid pada akhbar dan syahadah dan taklid Ammi bagi ofang alim pada barang yang tertentu dengan dia drpd ilmu dan sesungguhnya telah kami tuntut sempurna akan dia dengan jalan syarah pada awal kitab kami ini( al Hawi Kabir bagi Imam Al Mawardi).
فأما المنهي عنه : فهو التقليد فيما يعتقده علما ، أو يقضي به حكما ، ويفتي به إخبارا ، فهو محظور ، لا يستقر به علم ، ولا يصح به حكم ، ولا تجوز به فتيا ، ويستوي في حظره تقليد من عاصره ومن تقدمه وسواء ساواه في العلم أو زاد عليه .
Maka adapun taklid yang ditegahkan drpdnya maka iaitu taklid pada barang yang dibuat akidah dia akan dia pada ilmu atau menghukum dengan dia pada hukum dan beefatwa dengan dia pada akhbar maka iaitu ditegahkan yang tidak menjadi tetap dengan dia oleh ilmu dan tiada sah dengan dia oleh hukum dan tidak melepaskan dengan dia akan fatwa dan bersamaan pada bahayanya oleh taklid mereka yang sezaman dengan dia dan mereka y ang terdahulunya dan sama ada samanya pada ilmu atau lebih atasnya.
وجوز بعض الفقهاء تقليد علماء السلف . ومن عاصره من المتقدمين عليه في العلم لقول الله تعالى فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون [ النحل : 43 ] .
Dan memperharus oleh setengah Fukaha akan taklid ulama Salaf dan mereka yang sezaman ajan dia drpd mutaqaddimin atasnya pada ilmu kerana berdalilkan firman Allah taala " maka tanyai sekelian kamu akan ahli zikr( ilmu ) jika adalah sekelian sekeliN orang tak mengetahui.
Surah an Nahl ayat 43.
وجوز بعض أصحاب الحديث تقليد الصحابة والتابعين دون غيرهم ، لقول النبي - صلى الله عليه وسلم - " خير الناس قرني ثم الذين يلونهم " .
Dan memperharus oleh setengah Ashab hadis akan taklid Sahabat dan Tabiin tidak selain mereka itu kerana berdalilkan hadis Nabi saw:
"Sebaik2 manusia iaitu kurun ku kemudian mereka yang mengiringi orang2 di kurun ku".
وجوز آخرون منهم تقليد الصحابة دون التابعين لقول النبي - صلى الله عليه وسلم - : " أصحابي كالنجوم بأيهم اقتديتم اهتديتم " .
Dan memperharus oleh yang lainnya drpd mereka itu akan gaklid sahabat tidak Tabiin kerana berdalilkan hadis Nabi saw:
" Sahabat ku seperti bintang dengan mana satu mengikut sekelian kamu nescaya mendapat hidayah sekelian kamu".
وجوز آخرون منهم تقليد الخلفاء الأربعة من الصحابة دون غيرهم لقول النبي - صلى الله عليه وسلم - : " عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين من بعدي " .
Dan memperharus yang lain drpd mereka itu akan gaklid khalifah yang empat drpd sahabat tidak selainnya kerana berdalilkan Hadis Nabis saw :
" Lazimkan atas kamu dengan sunnah ku dan sunnah khalifah yang mendapat pertunjuk kemudian drpd ku".
وجوز آخرون تقليد أبي بكر وعمر - رضي الله عنهما - خاصة لقول النبي - صلى الله عليه وسلم - " اقتدوا باللذين من بعدي أبي بكر وعمر " .
Dan memperharus oleh yang lainnya akan taklid Abi Bakar dan Umar radiallahu anhuma hanyalah... Kerana berdalilkan hadis Nabi saw :
Ikutilah sekelian kamu dengan dua orang kemudian drpd ku iaitu Abi Bakar dan Umar".
والدليل على فساد التقليد ، ووجوب الرجوع إلى أدلة الأصول ، قول الله تعالى : وما اختلفتم فيه من شيء فحكمه إلى الله [ الشورى : 10 ] . وقوله تعالى : لعلمه الذين يستنبطونه منهم " [ النساء : 83 ] . فنفى أن يكون لغير المستنبط علم .
Dan dalil atas rosak taklid dan wajib kembali kepada adillah usul iaitu firman Allah Taala: " dan apa suatu yang kamu perselisihkan padanya drpd suatu maka hukumnya kepada Allah" surah as syura ayat 10. Dan firman Allah taala ; sesungguhnya diketahuikan akan dia oleh mereka yang layak membuat keputusan mengenainya di anatara mereka itu". Surah an nisa ayat 83. Maka menafikan bahawa ada ilmu bagi yang tidak mampu membuat keputusan.
وروي أن عدي بن حاتم أتى رسول الله - صلى الله عليه وسلم - وفي عنقه صليب أو وثن فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله . فقال عدي : ما اتخذوهم أربابا فقال : أليس يحرمون عليهم ما حل ويحلون لهم ما حرم ؟ " قال : نعم ، قال " فتلك العبادة .
ولأنه لا يخلو حال المقلد من أن يقلد جميع الناس أو بعضهم فإن قلد جميع الناس لم يمكنه لاختلافهم ، وإن قلد بعضهم لم يكن قول من قلده بأولى من تركه فإن رجح صار مستدلا .
ثم يقال لمن قلد : صرت إلى التقليد بدليل أو بغير دليل ؟ فإن قال بدليل ناقض قوله صار مستدلا وغير مقلد .
وإن قال بغير دليل قيل : فهلا قلدت من قال بإبطال التقليد فلا يجد منه انفصالا إلا بدليل فبطل التقليد بالدليل .
وفي أمر رسول الله - صلى الله عليه وسلم - بالاقتداء بأصحابه ما يوجب ترك التقليد لأنهم حين اختلفوا في الجد والعول وغيره استدلوا ولم يقلد بعضهم بعضا .
Sent from my iPad
No comments:
Post a Comment