Wednesday, 29 August 2012

[ الْأُصُولُ الشَّرْعِيَّةُ ] .

[ الْأُصُولُ الشَّرْعِيَّةُ ] .

بسم الله الرحمن الرحيم

فصل : [ الْأُصُولُ الشَّرْعِيَّةُ ] 
Fasal pada menyatakan usul Syar'iah.
 
فَإِذَا تَقَرَّرَتْ هَذِهِ الْجُمْلَةُ فَالْأُصُولُ الشَّرْعِيَّةُ أَرْبَعَةٌ : الْكِتَابُ وَالسُّنَّةُ وَالْإِجْمَاعُ وَالْقِيَاسُ . 
Apabila tetap dah ini jumlah( kesimpulannya) maka usul Syar'iah iaitu ada empat:
1) kitab yakni Alquran.
2) Sunnah Nabi saw.
3) Ijmak ( ijmak Ulama)
4) Kias.

أَوَّلًا : الْكِتَابُ . 
Pertamanya : Kitab.
فَالْأَصْلُ الْأَوَّلُ هُوَ كِتَابُ اللَّهِ : الَّذِي لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى : هَذَا كِتَابُنَا يَنْطِقُ عَلَيْكُمْ بِالْحَقِّ [ الْجَاثِيَةِ : 29 ] . وَقَالَ : مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ [ الْأَنْعَامِ : 38 ] . وَقَالَ : وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ [ الشُّورَى : 15 ] . 
Maka asal yang pertama iaitu kitabullah yang tidak datang akan dia oleh kebathilan drpd antara sisinya dan tidak juga drpd belakang, 
firman Allah taala: " ini ialah kitab kami yang bertutur atas sekelian kamu dengan sebenar". 
Surah Al Jathiah ayat 29. 
Dan firman Allah Lagi : " tidak terlangsung/buat salah oleh Kami dalam kitab drpd suatu yang sedikit sekalipun" . 
Surah al Anam ayat 38.
Dan firman Allah lagi : dan tidak ada suatu yang kamu perselisihkan didalamnya drpd sesuatu maka hukumnya dikembalikan kepada Allah.

مَا يَشْتَمِلُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ : 
Kandungan dalil dalam kitab:
وَكِتَابُ اللَّهِ يَشْتَمِلُ عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ : أَمْرٍ وَنَهْيٍ وَخَبَرٍ . 
Dan kitab Allah iaitu melengkapi ia atas tiga perkara:
1) amar (suruhan)
2) Nahyin ( tegahan )
3) khabarin ( cerita )

وَلَيْسَ فِيهِ اسْتِخْبَارٌ لِعِلْمِهِ بِمَا كَانَ وَيَكُونُ . وَمَا وَرَدَ فِيهِ عَلَى صِيغَةِ الِاسْتِخْبَارِ وَالِاسْتِفْهَامِ فَالْمُرَادُ بِهِ تَقْرِيرٌ أَوْ وَعِيدٌ . 
Dan tidak ada dalam kitab quran ini istihkbar kerana mengetahui Allah dengan barang yang telah ada ia dan barang yang lagi akan ada ia.
Dan mana2 ayat yang datang dalam quran atas sigha/lafaz istikhbar dan istifham/pertanyaan maka di kehendaki dengan dia taqrir/penetapan dan janji seksa.
وَقَدْ حُدَّ مَا فِيهِ بِأَخَصَّ مِنْ هَذِهِ الْعِبَارَةِ فَقِيلَ : إِنَّهُ يَشْتَمِلُ عَلَى إِعْلَامٍ وَإِلْزَامٍ . 
Dan sesungguhnya di buat taarifkan barang yang ada di dalamnya dengan yang terlebih khusus drpd ini ibarat  maka dikatakan bahawa alquran  melengkapi ia atas pemberitahuan dan pemestian.

فَالْإِعْلَامُ : وَعْدٌ أَوْ وَعِيدٌ ، وَلَيْسَ يَخْلُو مَا فِيهِ مِنَ النُّصُوصِ مِنْ أَنْ يُرَادَ بِهِ وَعْدٌ أَوْ وَعِيدٌ . 
Maka ie'lam/ pemberitahuan iaitu janji/balasan buat baik atau janji/balasan buat jahat. Dan tidak sunyi/ketinggalan barang yang ada di dalamnya drpd nas2 drpd bahawa dikehendaki dengan dia akan janji baik dan janji seksa.
وَالْإِلْزَامُ أَمْرٌ وَنَهْيٌ . فَالْأَمْرُ مَا تُعُبِّدَ بِفِعْلِهِ . 
Dan ilzam/pemestian iaitu suruhan dan tegahan.
Maka amar/suruhan iaitu barang yang dibuat ibadah dengan perbuatnya.

 وَالنَّهْيُ مَا تُعُبِّدَ بِتَرْكِهِ . 
Dan Nahyu/tegahan iaitu barang dibuat ibadah dengan meninggalkannya.

أَقْسَامُ الْأَمْرِ : 
Bahagian2 amar/ suruhan:

وَالْأَمْرُ : يَنْقَسِمُ بِالْقَرَائِنِ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ : وَاجِبٌ وَاسْتِحْبَابٌ وَمُبَاحٌ . 
Dan Amar/suruhan: terbahagi ia dengan beberapa karinah iaitu ada tiga:
1) wajib.
2) istihbah( sunat)
3) Mubah ( harus )

فَإِنْ تَجَرَّدَ عَنْ قَرِينَةٍ كَانَ مَحْمُولًا عِنْدَ الشَّافِعِيِّ عَلَى الْوُجُوبِ إِلَّا بِدَلِيلٍ يَصْرِفُهُ إِلَى الِاسْتِحْبَابِ أَوِ الْإِبَاحَةِ . 
Maka jika sunyi suruhan/amar drpd karinah adalah ia di tanggung/hukumkan di sisi Imam As Shafei atas wujub melainkan dengan dalil yang memalingkan dia kepada hukum istihbah( sunat ) atau ibaha     ( harus).

وَذَهَبَ غَيْرُهُ إِلَى أَنَّهُ مَحْمُولٌ عَلَى الِاسْتِحْبَابِ حَتَّى يَقُومَ دَلِيلٌ عَلَى الْوُجُوبِ . 
Dan telah menjalani oleh orang lainnya kepada bahawa ia boleh ditanggungkan atas istihbab( sunat) sehingga berdiri/didapatkan dalil atas wujub.
وَقَالَ آخَرُونَ : هُوَ مَوْقُوفٌ حَتَّى يَقُومَ دَلِيلٌ عَلَى الْمُرَادِ بِهِ لِاحْتِمَالِهِ . 
berkata orang lainnya: ia ialah yang dihentikan/tak boleh nak hukum apa2 sehingga berdiri/didapatkan dalil atas yang dikehendaki dengan bagi pertanggungannya.
وَمَا قَالَهُ الشَّافِعِيُّ أَوْلَى ، لِفِرَقِ مَا بَيْنَ وُرُودِ الْأَمْرِ وَعَدَمِهِ . 
dan barang yang berkata dengan dia oleh Imam As Shafei iaitu terlebih awla/patut diterima, supaya boleh terbeza barang antara yang kedatangan amar/suruh dan ketiadaannya.

أَقْسَامُ النَّهْيِ : 
Bahagian2 nahy/tegah.

وَالنَّهْيُ يَنْقَسِمُ بِالْقَرَائِنِ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ : تَحْرِيمٌ وَكَرَاهَةٌ وَتَنْزِيهٌ : 
Nahyu/Tegahan terbahagi kepada tiga bahagian dengan karinah2nya.
1) Tahrim.
2) Karahah.
3) Tanzih.

فَإِنْ تَجَرَّدَ عَنْ قَرِينَةٍ كَانَ مَحْمُولًا عِنْدَ الشَّافِعِيِّ عَلَى التَّحْرِيمِ وَفَسَادِ الْمَنْهِيِّ عَنْهُ إِلَّا أَنْ يَصْرِفَهُ دَلِيلٌ إِلَى غَيْرِهِ . 
Maka jika sunyi ia drpd karinah yang ada ia boleh ditanggung di sisi As Shafei atas Pengharamannya dan kerosakan suatu yang ditegahkan drpdnya melainkan bahawa memaling/ memindah akan dia oleh dalil kepada selainnya.

وَالْأَمْرُ يَقْتَضِي فِعْلَ الْمَأْمُورِ مَرَّةً وَاحِدَةً ، وَلَا يُحْمَلُ عَلَى التَّكْرَارِ إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
Dan bermula amar/suruhan menuntut ia akan perbuat oleh yang disuruh buat cukup sekali buat, dan tidak boleh ditanggungkan atas beeulang2 melainkan dengan dalil.

وَالنَّهْيُ يَقْتَضِي تَرْكَ الْمَنْهِيِّ عَنْهُ عَلَى الدَّوَامِ وَلَا يُجْعَلُ مُوَقَّتًا إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
Dan beemula nahy/tegahan pula menuntut ia akan tinggal sutau yang ditegah buat drpdnya atas berkekalan dan tidak dijadikan akan dia berwaktu melainkan dengan dalil.

وَالنَّهْيُ يَقْتَضِي الْفَوْرَ ، وَلَا يُحْمَلُ عَلَى التَّرَاخِي إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
Dan nahy/tegahan juga menuntut ia akan segara tinggal dan tidak boleh diyanggungkan dia atas berlambatan melainkan dengan dalil.

وَفِيمَا يَقْتَضِيهِ مُطْلَقُ الْأَمْرِ مِنَ الْفَوْرِ أَوِ التَّرَاخِي وَجْهَانِ : 
Dan thabit pada barang yang menuntut akan dia oleh semata2 amar/suruh drpd segera atau bertangguh iaitu dua bahagi:

أَحَدُهُمَا : أَنَّهُ يُحْمَلُ عَلَى الْفَوْرِ كَالنَّهْيِ حَتَّى يَقُومَ دَلِيلٌ عَلَى التَّرَاخِي . 
Pertamanya : bahawa ia ditanggungkan atas segera seperti tegahan sehingga berdiri/didapatkan dalil atas boleh bertangguh.

وَالْوَجْهُ الثَّانِي : أَنَّهُ يُحْمَلُ عَلَى التَّرَاخِي حَتَّى يَقُومَ دَلِيلٌ عَلَى الْفَوْرِ . 
Keduanya : bahawa ia ditanggungkan akan dia atas buat/tinggal bertangguh sehingga berdiri/didapatkan dalil atas buat segera.

وَقَدْ يَرِدُ الْأَمْرُ بِلَفْظِ الْخَبَرِ ، كَقَوْلِهِ تَعَالَى : وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ [ الْبَقَرَةِ : 228 ] . فَيُحْمَلُ عَلَى حُكْمِ الْأَمْرِ . 
Dan terkadang datang amar/suruh dengan lafaz khobar seperti firman Allah taala: " dan perempuan2 yang diceraikan oleh suaminya ialah menanti2 ia tiga kali suci dengan diri2 mereka itu. Surah al Baqarah ayat 228.
Maka ditanggungkan akan ayat ini atas hukum suruh.. Sekalipun dia datang dengan kalam khobar.

وَيَجُوزُ أَنْ يَتَوَجَّهَ إِلَيْهِ النَّسْخُ . 
Dan harus bahawa berhadap kepadanya oleh Nashak.

وَذَهَبَ قَوْمٌ إِلَى أَنَّ مَا وَرَدَ بِلَفْظِ الْخَبَرِ لَمْ يَجُزْ أَنْ يَتَوَجَّهَ إِلَيْهِ نَسْخٌ كَالْخَبَرِ . 
Telah menjalani oleh satu kaum kepada bahawa mana2 ayat yang datang  ia dengan lafaz khobar ialah tidak harus bahawa berhadap kepadanya oleh Nashak seperti khobar.

وَهَذَا فَاسِدٌ ، لِأَنَّهُ فِي مَعْنَى الْأَمْرِ فَكَانَ عَلَى حُكْمِهِ . 
Dan ini kalam iaitu rosak kerana  bahawa ia pada makna suruh maka adalah ia atas hukumnya.

وَمُطْلَقُ الْأَمْرِ وَالنَّهْيِ مُتَوَجِّهٌ إِلَى جَمِيعِ الْأَحْرَارِ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ . 
Dan semata2 suruh dan tegah berhadap keduanya kepada sekelian yang merdeka drpd lelaki dan perempuan.

وَفِي دُخُولِ الْعَبِيدِ فِي مُطْلَقِ الْأَمْرِ وَالنَّهْيِ ثَلَاثَةُ أَوْجُهٍ : 
Dan pada memasuk Hamba dalam semata2 suruh dan tegah terbahagi ia kepada tiga bahagian:

أَحَدُهَا : يَدْخُلُونَ فِيهِ لِتَوَجُّهِ التَّكْلِيفِ إِلَيْهِمْ وَلَا يَخْرُجُونَ مِنْهُ إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
Pertamanya : masuk sekelian mereka itu padanya kerana berhadap taklif kepada mereka itu  dan tidak boleh keluar mereka itu drpdnya melainkan ada dalil.
وَالْوَجْهُ الثَّانِي : لَا يَتَوَجَّهُ إِلَيْهِمْ وَيَخْرُجُونَ مِنْهُ بِغَيْرِ دَلِيلٍ لِأَنَّهُمْ أَتْبَاعٌ . 
keduanya : tidak berhadap keduanya kepada mereka itu dan keluar sekelian mereka itu drpdny dengan ketiadaan dalil kerana mereka itu iaitu yang mengikut.

 وَالْوَجْهُ الثَّالِثُ : أَنَّهُ إِنْ تَضَمَّنَ الْخِطَابُ وَعِيدًا تَوَجَّهَ إِلَيْهِمْ كَالْأَحْرَارِ وَلَمْ يَخْرُجُوا مِنْهُ إِلَّا بِدَلِيلٍ وَإِنْ تَضَمَّنَ مِلْكًا أَوْ عَقْدًا أَوْ وِلَايَةً خَرَجُوا مِنْهُ وَلَمْ يَدْخُلُوا فِيهِ إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
ketiganya : bahawa sa jika terkandung juzuk cakapan janji seksa nescaya berhadap ia kepada mereka itu seperti hukum orang yang merdeka, dan tidak boleh terkeluar mereka itu drpdnya melainkan dengan dalil dan jika tarkandung juzuk cakapan itu akan milik atau akad atau wilayah nescaya terkeluar mereka itu drpdnya dan tidak boleh dimasukan dalamnya melainkan dengan dalil.

وَإِذَا وَرَدَ الْكِتَابُ بِاللَّفْظِ الْمُذَكَّرِ تَوَجَّهَ إِلَى الرِّجَالِ وَلَمْ تَدْخُلْ فِيهِ النِّسَاءُ إِلَّا بِدَلِيلٍ ، كَمَا لَوْ وَرَدَ بِلَفْظِ الْمُؤَنَّثِ تَوَجَّهَ إِلَى النِّسَاءِ وَلَمْ يَدْخُلْ فِيهِ الرِّجَالُ إِلَّا بِدَلِيلٍ . 
Dan apabila datang oleh kitab dengan lafaz muzakkar/lelaki nescaya berhadap kepada lelaki dan tidak masuk dalamnya perempuan melainkan dengan dalil seperti mana datang ia dengan lafaz muannath/perempuan nescaya berhadap kepada perempuan dalamnya dan tidak masuk lelaki dalamnya melainkan dengan dalil.

وَهَذَا مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ وَذَلِكَ مُخْتَلَفٌ فِيهِ . 
Dan ini iaitu hukum yang disepakati atasnya dan demikian itu iaitu yang diperselisihkan dalamnya.

وَالْمُتَّفَقُ عَلَيْهِ مِنِ افْتِرَاقِهِمَا فِي اللَّفْظِ الْمُؤَنَّثِ دَلِيلٌ يُوجِبُ افْتِرَاقَهُمَا فِيمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ اللَّفْظِ الْمُذَكَّرِ 
Dan yang disepakati atasnya drpd perbezaan keduanya pada lafaz muannath/perempuan iaitu dalil yang mewajibkan oleh berbeza keduanya pada barang yang di perselisihkan padanya drpd lafaz muzakkar/lelaki.

وَأَمَّا مَا تَضَمَّنَتْهُ شَرَائِعُ مَنْ قَبْلَنَا مِنَ الْأَنْبِيَاءِ مِنَ الْأَوَامِرِ وَالنَّوَاهِي فَمَا لَمْ يَقُصَّهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْنَا فِي كِتَابِهِ لَمْ يَلْزَمْنَا حُكْمُهُ لِانْتِفَاءِ الْعِلْمِ بِصِحَّتِهِ ، وَمَا قَصَّهُ عَلَيْنَا فِي كِتَابِهِ لَزِمَنَا مِنْهُ مَا شَرَعَهُ إِبْرَاهِيمُ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى : ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا [ النَّحْلِ : 123 ] . 
dan adapun barang yang terkandung juzuknya oleh sekelian syariat mereka yang sebelum kita drpd Nabi2 iaitu sekelian suruhan dan sekelian tegahan maka barang yang tidak di ceritakan akan dia oleh Allah taala atas kit dalam kitabnya nescaya tidak lazimkan kita oleh menghukumnya kerana ternafi ilmu dengan sahnya, dan barang yang disebutkan dia dalam kitabnya  nescaya lazimkan kita drpdnya oleh barang yang telah mensyariatkan dia oleh Nabi Ibrahim kerana firman Allah taala: " kemudian kami wahyukan kepada engkau(Muhammad) bahawa ikut oleh mu akan millata/agama Ibrahim hal keadaannya bersih drpd campuran syirik.

وَفِي لُزُومِ مَا شَرَعَهُ غَيْرُهُ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ وَجْهَانِ : 
Dan thabit pada kemestian barang yang telah mensyariatkan dia oleh orang lainnya drpd Nabi2 iaitu ada dua bahagian:

أَحَدُهُمَا : يَلْزَمُ مَا لَمْ يَقُمْ دَلِيلٌ عَلَى نَسْخِهِ لِكَوْنِهِ حَقًّا . 
Pertamanya: kemestian terimanya akan barang yang tidak berdiri/didapatkan dalil atas nashakhnya kerana keadaannya sebenar.

وَالْوَجْهُ الثَّانِي : لَا يَلْزَمُ إِلَّا أَنْ يَقُومَ دَلِيلٌ عَلَى وُجُوبِهِ وَلَيْسَ فِي أَصْلِهِ مَنْسُوخًا . 
Keduanya: tidak kemestian oleh ikutnya melainkan bahawa berdiri/didapatkan dalil atas wujubnya dan tidak dinashakhkan akan dia pada asalnya.

Wallahuaalam... 


Sent from my iPad

No comments:

Post a Comment